Primul secol (Biserica din Faptele Apostolilor)

cca. 4 i.Hr.
cca. 4 i.Hr.

Nasterea Domnului Isus in Betleem

cca. 30 d.Hr.
cca. 30 d.Hr.

Rastignirea Domnului Isus

cca. 30 d.Hr.
cca. 30 d.Hr.

Coborarea Duhului Sfant la Cincizecime

cca. 33 d.Hr.
cca. 33 d.Hr.

Stefan, primul martir crestin

cca. 33 d.Hr.
cca. 33 d.Hr.

Convertirea lui Saul din Tars

  • a scris 14 epistole din Noul Testament (unii crestini nu accepta faptul ca Pavel a scris Epistola catre Evrei)
  • a dus Evanghelia in aproape toata lumea cunoscuta
cca. 49 d.Hr.
cca. 49 d.Hr.

Neamurile sunt primite in partasie cu iudeii crestini (Fapte 15)

cca. 45 - cca. 100 d.Hr.
cca. 45 - cca. 100 d.Hr.

In acest interval au fost scrise scrisorile ce formeaza Noul Testament

48 d.Hr.
48 d.Hr.

Inceputul celor 3 calatorii misionare ale lui Pavel, prin Europa si Asia Mica

64 d.Hr.
64 d.Hr.

Persecutia crestinilor sub Nero, mii de crestini sunt martirizati

cca. 67 - cca. 68 d.Hr.
cca. 67 - cca. 68 d.Hr.

Petru si Pavel sunt martirizati

70 d.Hr.
70 d.Hr.

Distrugerea Ierusalimului de catre Titus (asa cum a fost prezis de Domnul Isus in Matei 24), orasul Antioch devine centrul Crestinismului

81 d.Hr.
81 d.Hr.

Persecutia romana sub Domitian; evreii nu mai primesc crestinii in sinagogi

cca. 85 - cca. 150 d.Hr.
cca. 85 - cca. 150 d.Hr.

Scrierile parintilor apostolici

  • Clement din Roma: a scris Prima Epistola a lui Clement (cca. 96), catre Biserica din Corint; asa numita A Doua Epistola a lui Clement a fost dovedita ca nu ii apartine lui Clement, fiind scrisa intre anii 140-160, Clement murind in 99
  • Ignatius: a scris scrisori in drumul spre martiraj pentru a-i incuraja pe crestini (in anul 107)
  • Polycarp: ucenic al apostolului Ioan, moare martirizat in jurul varstei de 86 de ani
cca. 100
cca. 100

Moare ultimul apostol, Ioan

Al doilea secol (Parintii Bisericii)

cca. 100 - cca. 165
cca. 100 - cca. 165

Iustin Martirul

  • Apologet cheie care a scris impotriva Gnosticismului
  • Scrie prima sa Apologie (cca. 155) in care argumenteaza ca urme ale adevarului crestin pot fi gasite in scriitorii pagani si in filosofii greci
125
125

Crestinismul se separa oficial de iudaism

125
125

Raspandirea Gnosticismului

  • Erezia dualista, materia este vazuta ca fiind rea
  • Mantuirea se capata prin cunoastere (gnosis)
  • Dumnezeul Vechiului Testament este vazut ca fiind rau (conceptul demiurgului)
  • Au fost scrise evangheliile apocrife (Evanghelia lui Toma, Evanghelia lui Filip etc.)
cca. 130 - cca. 200
cca. 130 - cca. 200

Ireneu (episcop al Lionului, ucenic al lui Polycarp, care a fost ucenic al lui Ioan)

  • A scris un tratat faimos, Impotriva Ereziilor, care va deveni o lucrare semnificativa impotriva Gnosticismului
  • Apeleaza la Scriptura ca regula de credinta, accepta cele 4 Evanghelii (Matei, Marcu, Luca, Ioan) si 16 alte carti, ca fiind canonice
  • Nu vede un conflict intre Scriptura si traditie
140
140

Canonul Scripturii stabilit de Marcion include versiuni modificate ale Evangheliei dupa Luca si ale scrisorilor lui Pavel, in care sterge referinte favorabile referitoare la poporul evreu

  • A fost excomunicat din Biserica
  • Credea ca Isus nu avea un corp uman real, nici nu a avut o nastere omeneasca, din cauza ca materia este corupta (docetism)
  • Credea ca nu exista o legatura intre Dumnezeul evreilor si Cel al crestinilor
cca. 160 - cca. 225
cca. 160 - cca. 225

Tertulian

  • Considerat parintele teologiei latine
  • A aparat unitatea Vechiului si Noului Testament impotriva lui Marcion
  • A pus temelia pentru intelegerea Trinitatii
  • Sceptic cu privire la relatia dintre Crestinism si filosofia greaca, spunand “Ce legatura are Atena cu Ierusalim? Academia cu Biserica?”
  • A atacat Monarchianismul, care spune ca Dumnezeu isi schimba modul de existenta (doctrina similara cu modalismul)
cca. 175 - 200
cca. 175 - 200

A fost scris Crezul Apostolic

cca. 180
cca. 180

A inceput procesul canonizarii cartilor Scripturii, ca raspuns la Marcionism (Ireneu apara cele 4 Evanghelii ca fiind divine)

cca. 185 - cca. 254
cca. 185 - cca. 254

Origen

  • A scris Contra Celsus, o scriere semnificativa, scrisa impotriva obiectiilor pagane si iudaice aduse crestinismului
  • Credea in preexistenta sufletului, accepta Universalismul (credinta ca toti oamenii vor fi mantuiti la final)
  • A fost declarat eretic la al cincilea conciliu ecumenic
  • A pavat calea pentru enuntarea doctrinei Trinitatii
196
196

Controversa intre Crestinismul din Est si cel din Vest cu privire la ziua in care sa fie celebrat Pastele

Al treilea secol (perioada apologiilor)

cca. 200
cca. 200

Biserica recunoaste 23 de carti ale Noului Testament ca fiind canonice (adica inspirate de Dumnezeu)

cca. 200
cca. 200

Scoala din Alexandria, din orasul Alexandria, Egipt, este un centru cheie pentru apararea crestinismului (apologie)

  • Aici a fost pus accentul pe o interpretare alegorica a Scripturii si pe divinitatea lui Hristos
cca. 200
cca. 200

Scoala din Antioh, rivala a celei din Alexandria

  • Aici a fost pus accentul pe o interpretare literala a Scripturii si pe umanitatea lui Hristos
cca. 200 - cca. 250
cca. 200 - cca. 250

A reaparut Modalismul, sustinut de Sabelius (ideea ca Dumnezeu este o singura Persoana care se manifesta in 3 moduri, Tatal, Fiul sau Duhul Sfant)

250
250

Persecutia crestinilor sub imparatul roman Decius

250
250

Martirologiile scrise exaltau martirii ca ideal al sfinteniei

273
273

Sfantul Anton (Anton din Egipt), primul calugar cunoscut, isi paraseste caminul si se duce in desert pentru a urma o viata monastica

cca. 296 - cca. 373
cca. 296 - cca. 373

Sfantul Atanasie cel Mare

  • Oponent puternic al arianismului si aparator al divinitatii lui Hristos la Niceea
  • Argumentele lui pentru divinitatea deplina a lui Hristos:
    • doar Dumnezeu mantuieste - Isus mantuieste, deci Isus este Dumnezeu
    • crestinii comit idolatrie daca se inchina lui Isus, in timp ce el nu este Dumnezeu deplin
  • In anul 367 a mentionat toate cele 27 de carti ale Noului Testament ca fiind inspirate

Al patrulea secol (erezii si concilii)

303
303

Persecutia crestina sub Diocletian, ce a rezultat in arderea multor copii ale manuscriselor originale ale Scripturii, impreuna cu moartea a mii de crestini

cca. 310 - cca. 390
cca. 310 - cca. 390

Apolinarie de Laodiceea

  • S-a opus lui Arius, spunand: “Cuvantul S-a facut trup, dar nu a avut si o minte umana”
  • A fost criticat la Conciliul din Constantinopol (381)
312
312

Convertirea lui Constantin

  • 28 octombrie, 312: Constantin a castigat Batalia de la Podul Milvius
  • A avut o viziune in vis, care ii spunea ca trebuie sa cucereasca in numele lui Hristos
313
313

Imparatul a dat Edictul de la Milano

  • Crestinismul a devenit o religie tolerata de catre guvernul roman
  • Crestinismul a ajuns sa aiba o influenta mare in imperiul roman
320
320

Arianismul incepe sa prinda radacini

  • Fondatorul a fost Arie din Alexandria (cca. 250 - 336)
  • Arie credea ca Isus este prima fiinta creata si ca nu este Dumnezeu prin natura Sa
    • Accepta ca Isus este pe deplin om, dar ii neaga divinitatea Sa deplina
    • Credea ca Isus a fost creat din nimic, primul nascut din toata zidirea
  • Parerile lui Arie au fost respinse la Conciliul de la Nicea (325), si in mod final la Conciliul de la Constantinopol (381), datorita argumentelor lui Atanasie si a altor crestini
324
324

Eusebiu de Cezarea scrie "Istoria Bisericii", carte ce a fost instrumentala pentru intelegerea bisericii primare, inclusiv a autorilor evangheliilor

De la conciliul de la Niceea la cel din Calcedon (325 - 451)

325
325

Conciliul de la Niceea

  • Primul conciliu cheie din istoria crestinismului
  • Convocat de Constantin cu scopul de a aduce unitate in Crestinism
  • A inceput in anul 318 si a durat cativa ani
  • A oferit un raspuns Arianismului (care spunea ca Fiul are o substanta / esenta similara cu a Tatalui - homoiousia), afirmand ca Fiul are aceiasi substanta / esenta ca a Tatalui (homoousia)
  • A fost sustinut ca Isus este Dumnezeu deplin, egal cu Tatal, “Dumnezeu adevarat din Dumnezeu adevarat"
329 - 395
329 - 395

Sfintii Parinti Capadocieni

  • Au aparat divinitatea Duhului Sfant
  • Teologi notabili:
    • Basil of Caesarea (Vasile cel Mare), cca. 329 - 379
    • Gregory of Nazianzus (Grigorie din Nazianz), cca. 330 - cca. 389
    • Gregory of Nyssa (Grigorie din Nyssa), cca. 335 - cca. 394
337
337

Moare Imparatul Constantin

cca. 347 - 420
cca. 347 - 420

Fericitul Ieronim

  • Traduce Vulgata, editia latina a Bibliei (a terminat-o in 405), care va urma sa fie Biblia standard in Crestinism pentru urmatorii 1000 de ani
  • Nu a acceptat cartile apocrife ca fiind inspirate, spre deosebire de Augustin, dar a tradus in graba si cartile apocrife din cauza presiunilor la care a fost supus inainte de moartea sa
354 - 430
354 - 430

Augustin de Hipona (Sfantul Augustin)

  • Este probabil cel mai influent crestin din istoria Crestinismului de dupa apostoli
  • A dezvoltat teologia crestina ca disciplina academica
  • A ajutat in explicarea doctrinelor harului, a Bisericii si a sacramentelor, si de asemenea in explicarea doctrinei despre Trinitate
  • A sustinut conceptul pacatului originar (suntem nascuti cu o natura pacatoasa), in contrast cu Ireneu care credea ca noi suntem creati buni dar capatam o natura pacatoasa printr-un act al vointei
cca. 375 - 425
cca. 375 - 425

Controversa Pelagiana

  • Pelagius a fost un calugar britanic care credea ca omul poate sa se mantuiasca prin faptele sale bune, fara ajutor din partea lui Dumnezeu
  • Augustin a raspuns spunand ca oamenii sunt cazuti prin natura lor si ca au nevoie de harul lui Dumnezeu pentru mantuire
  • La Conciliul din Cartagina (419 - 424) a fost condamnata invatatura lui Pelagius (pelagianism) si acceptata perspectiva lui Augustin
381
381

Crezul Constantinopolitan a ajutat la rezolvarea disputei cu privire la Trinitate, reafirmand teologia de la Niceea, condamnand arianismul si modalismul

381
381

Crezul Constantinopolitan a ajutat la rezolvarea disputei cu privire la Trinitate, reafirmand teologia de la Niceea, condamnand arianismul si modalismul

cca. 390 - cca. 460
cca. 390 - cca. 460

Sfantul Patrick (Magonus Sucatus Patricius) ajuta la raspandirea Crestinismului in Irlanda

391
391

Edictul lui Teodosie cel Mare stabileste Crestinismul ca fiind religia oficiala a Imperiului Roman

430
430

Caderea Romei si moartea lui Augustin

431
431

Conciliul din Efes

  • A fost condamnat Nestorius, care sustinea 2 naturi si 2 persoane in Hristos, si care respingea notiunea ca Maria este mama lui Dumnezeu
  • S-a afirmat notiunea ca Maria este mama lui Dumnezeu
  • A fost condamnat pelagianismul

De la Calcedon la Marea Schisma (451 - 1054)

451
451

Conciliul din Calcedon

  • La acest conciliu a fost stabilit standardul doctrinar al credintei crestine, raspunzandu-se la intrebarile de la conciliul din Niceea, si sustinand afirmatiile de la Niceea, Constantinopol si Efes
  • A fost afirmat ca Isus a avut 2 naturi si ca El este o singura Persoana, in contrast cu Monofizitismul, Apolinarianismul si Nestorianismul
  • Tot aici a fost aparata si sustinuta divinitatea deplina a Duhului Sfant
cca. 675 - cca. 749
cca. 675 - cca. 749

Conciliul din Calcedon

Ioan Damaschinul: a consolidat teologia Bisericii Ortodoxe Rasariteane (Biserica Ortodoxa) prin cartea sa “Despre credinta ortodoxa” (Dogmatica)

711 - 778
711 - 778

Raspandirea Islamului

725 - 842
725 - 842

Controversa iconoclasta

  • Imparatul Leo al III-lea (imparat intre anii 717-741) a decis sa distruga icoanele, deoarece acestea erau o bariera in calea convertirii evreilor si a musulmanilor
  • Papa Gregory al III-lea condamna iconoclasmul si sustine venerarea icoanelor (731)
787
787

Al doilea conciliu de la Niceea: aici a fost condamnat iconoclasmul, ceea ce a dus la acceptarea venerarii icoanelor in Crestinism

cca. 988
cca. 988

Convertirea Rusiei la Crestinism

cca. 1033 - 1109
cca. 1033 - 1109

Anselm de Canterbury

  • Faimos pentru dovezile sale cu privire la existenta lui Dumnezeu si pentru explicatia rationala a mortii lui Hristos pe cruce
  • A scris faimoasa sa lucrare “Cur Deus Homo” - “De ce Dumnezeu a devenit om”

De la Marea Schisma la Reforma Protestanta (1054 - 1483)

1054
1054

Diferentele teologice dintre est (Biserica Rasariteana Ortodoxa) si vest (Biserica Romano-Catolica) au dus la schisma

  • Filioque (estul nu a acceptat faptul ca cei din vest au adaugat urmatoarea afirmatie in crezul Nicean, “purcede de la Tatal si de la Fiul”)
  • Diferente politice intre vorbitorii latini si cei greci
  • Incercarile papei de a-si mari autoritatea
1095 - 1204
1095 - 1204

Catolicii pornesc o serie de cruciade, sub autoritatea lui Papa Urban al II-lea, de teama ca islamul va pune stapanire pe pamantul sfant

cca. 1140
cca. 1140

Petru Lombardul se duce la Universitatea din Paris pentru a preda si pentru a scrie “Cartile de Sentinte”, o serie de scrieri care aveau sa influenteze stilul scriitoricesc al multor teologi din evul mediu

1200 - 1500
1200 - 1500

Scolasticismul domina gandirea teologica in Europa

  • O miscare intelectuala din timpul evului mediu, ce punea accent pe justificarea rationala si pe prezentarea ideilor religioase
  • O metoda de a face teologie
  • Ganditori scolastici cheie: Toma de Aquino, John Duns Scot si William Ockham
1215
1215

Al patrulea Conciliu Lateran

  • Biserica Romano-Catolica devine ceea ce este azi - sunt acceptate cele 7 sacramente, sau sfintele taine: Botezul, Mirul, Cuminecatura, Pocainta, Maslul, Preotia si Casatoria
  • Petru Lombardul (cca. 1168) este primul care listeaza toate cele 7 sacramente
cca. 1225 - 1274
cca. 1225 - 1274

Toma de Aquino (Thomas Aquinas)

  • Unul dintre cei mai influenti ganditori din Evul Mediu
  • A scris extensiv, inclusiv “Summa contra Gentiles”, folosita pentru apararea Crestinismului impotriva Islamului
  • Mai tarziu a scris “Summa Theologiae”, in care incearca sa ofere o privire ampla a teologiei crestine
  • A folosit 5 moduri de argumentare a existentei lui Dumnezeu
  • A ajutat la clarificarea relatiei dintre credinta si ratiune
cca. 1266 - 1308
cca. 1266 - 1308

John Duns Scot

  • Una dintre cele mai stralucite minti din Evul Mediu
  • A promovat voluntarismul (vointa divina are precedent asupra intelectului divin)
  • A promovat imaculata conceptie a Mariei (invatatura care spune ca Maria nu a avut pacatul originar)
1300 - 1500
1300 - 1500

Dominatia umanismului (a nu se confunda cu umanismul modern, sunt lucruri total diferite) in Europa

  • A venit ca raspuns la imprecizia Scolasticismului
  • O miscare devotata studierii limbilor si literaturii clasice
  • Erasmus din Roterdam este probabil cel mai notabil umanist
1337 - 1453
1337 - 1453

Razboiul de 100 de ani

  • A venit ca raspuns la imprecizia Scolasticismului
  • O miscare devotata studierii limbilor si literaturii clasice
  • Erasmus din Roterdam este probabil cel mai notabil umanist
cca. 1450
cca. 1450

Aparitia Renasterii: o trezire literara si artistica in Italia, datorata in mare parte:

  • Golului intelectual din Italia
  • Mostenire bogata din Imperiul Roman
  • Intelectualii vorbitori de greaca au venit din Constantinopol (acesta fiind cucerit de musulmani)
1453
1453

Caderea Constantinopolului sub armatele musulmane

  • Golului intelectual din Italia
  • Mostenire bogata din Imperiul Roman
  • Intelectualii vorbitori de greaca au venit din Constantinopol (acesta fiind cucerit de musulmani)
cca. 1469 - 1536
cca. 1469 - 1536

Erasmus din Roterdam

  • Considerat cel mai important scriitor umanist din timpul Renasterii
  • A ajutat la stabilirea fundatiei pentru Protestantism
  • A produs primul text printat al Noului Testament in limba greaca (1516), fapt ce a rezultat in punerea la indoiala a felului in care unele pasaje din Scriptura erau interpretate de catre Biserica Romano-Catolica
  • A pus accentul pe importanta laicilor in Crestinism

Marea Reforma Protestanta si perioada post-reforma (1483 - 1685)

1483 - 1546
1483 - 1546

Martin Luther

  • Calugar augustinian, a scris 95 de teze care au fost batute in cuie pe usa Catedralei din Wittenberg
  • Nu i-au placut abuzurile bisericii romano-catolice , cum ar fi: vanzarea indulgentelor, coruptia preotiei, accentul pus pe fapte pentru mantuire
  • Credea ca justificarea este doar prin credinta (Sola Fide)
  • A vrut sa aiba o dezbatere cu John Eck, un teolog de frunte al catolicilor
  • A fost excomunicat in decembrie 1520
  • A incercat sa se intoarca in Biserica Catolica, dar nu i s-a permis
  • El a vrut sa reformeze Biserica Romano-Catolica, nu sa inceapa o noua Biserica
1484 - 1531
1484 - 1531

Ulrich Zwingli

  • A fost pastor in Zurich, Elvetia, un proponent de seama al Reformei
  • A predicat expozitiv textul Bibliei
  • A predicat ca Cina Domnului si Botezul trebuie privite simbolic
  • Nu a avut aceeasi influenta precum Luther sau Calvin
1496 - 1561
1496 - 1561

Menno Simons: spunea ca Isus a fost nascut cu o fire cereasca si ca oricine ia Cina Domnului primeste aceasta fire cereasca

1497 - 1560
1497 - 1560

Philip Melanchthon: un asociat al lui Luther care a ajutat in sistematizarea doctrinei luterane, prin scrierile sale “Loci Communes” si “Apologia Confesiunii Augustane”

1504 - 1575
1504 - 1575

Heinrich Bullinger: succesorul lui Zwingli

1509 - 1564
1509 - 1564

John Calvin

  • O parte din aripa Reformata a Reformei Magisteriale
  • A facut reforme institutionale, sociale si etice
  • A definit conceptul specific Protestant al indreptatirii legale
  • Cea mai mare lucrare a sa a fost “Institutele Religiei Crestine”, care urma sa devina materialul clasic pentru gandirea Calvinista
  • Sub influenta sa, Geneva a fost centrul religios al Calvinismului
  • John Knox, un student al lui Calvin, a fost intemeietorul Bisericii Prezbiteriene
1509 - 1547
1509 - 1547

Henry al VII-lea, Regele Angliei

  • Dorea o anulare a casatoriei sale cu Caterina de Aragon, insa Biserica Romano-Catolica i-a respins cererea
  • Henry a raspuns prin a-si crea propria Biserica a Angliei, cunoscuta si ca Anglicanism (1534)
1511 - 1553
1511 - 1553

Michael Servetus: un lider cheie al Unitarienilor, cei care negau Trinitatea

1517
1517

Inceputul Marii Reforme Protestante

  • Magisteriala: Biserica trebuie sa se supuna autoritatii statului cateodata (Luterana, Reformata)
  • Radicala: statul nu are nici un drept in Biserica (Anabaptistii, alte grupuri precum socinienii)
1519 - 1605
1519 - 1605

Theodore Beza: scriitor calvinist, student al lui john Calvin, care a ajutat la sumarizarea si clarificarea invataturii sale in “Tractationes theologicae”

cca. 1520
cca. 1520

Anabaptistii

  • Cunoscuti ca si rebotezatii, ei acceptau doar botezul la maturitate al credinciosilor, prin scufundare
  • S-au ridicat in Zurich in jurul anului 1520, ca rezultat al reformei lui Zwingli
  • Practicau doar acele lucruri care erau spuse in mod explicit in Biblie
1525 - 1562
1525 - 1562

Lelio Sozini: fondatorul sectei socinienilor

  • A fost precursorul Universalistilor Unitarieni
  • A negat Trinitatea si divinitatea absoluta a lui Hristos
1540
1540

Infiintarea Societatii lui Isus (Iezuitii), drept masura impotriva Reformei Protestante

1545 - 1563
1545 - 1563

Conciliul din Trent

  • Parte a anti-reformei catolice
  • A fost condamnat Luteranismul si alti reformatori, afirmand doctrina Bisericii, incluzand transubstantierea, indreptatirea prin fapte, necesitatea traditiei Bisericii, autoritatea Romei
  • Pornirea unei reforme interioare, pentru a inlatura lucrurile care aduceau ocara asupra Bisericii Romano-Catolice
1559 - 1622
1559 - 1622

Perioada Ortodoxiei Rasaritene

  • Necesitatea fiecarei denominatii Protestante de a se diferentia de Catolicism si de fiecare denominatie in parte
  • Apare scolasticismul protestant
  • Luteranismul si Calvinismul difereau cu privire la predestinare
cca. 1564 - 1660
cca. 1564 - 1660

Aparitia Puritanismului

  • O forma a Reformei Protestante care punea accentul pe experienta si aplicatia spirituala
  • Teologi de seama: William Perkins (1558-1602), William Ames (1576-1633), John Owen (1618-83), Richard Baxter (1615-91)
  • Influenta mare in Lumea Noua, prin teologi precum Jonathan Edwards (1703 - 1758) care a ajutat la inceperea Marii Treziri
cca. 1600 - 1625
cca. 1600 - 1625

Biserica Romano-Catolica il condamna pe Galileo Galilei pentru ca acesta a spus ca pamantul se invarte in jurul Soarelui. Catolicii nu au vrut sa-si schimbe parerile deoarece aceasta ar fi deschis o usa pentru Protestantism

1611
1611

James I autorizeaza cea mai populara versiune a Bibliei pentru 300 de ani, Biblia King James

cca. 1650
cca. 1650

Aparitia Quakerilor

  • Fondati de George Fox (1624 - 1691)
  • A fost pus accentul pe mantuirea personala si interioara
  • Sub William Penn, miscarea se muta in Pensilvania
1675
1675

Aparitia Pietismului

  • Era preferata o “credinta vie”, cu accent pe studiu biblic personal, in contrast cu accentul pus pe doctrina
  • A mers in cateva directii, incluzandu-i aici si pe Nikolas Ludwig Graf von Zinzendorf si John Wesley

Perioada post-reforma (1685 - 1750)

1700 - 1760
1700 - 1760

Nikolas Ludwig Graf von Zinzendorf

  • A pus accentul pe “religia inimii”, bazata pe o relatie personala cu Isus
  • F. D. E. Schleiermacher si John Wesley aveau sa ii foloseasca parerile
1703 - 1758
1703 - 1758

Jonathan Edwards

  • Predicator si teolog ce punea accentul pe trezire, care a ajutat la starnirea Primei Mari Treziri din America
  • Marea Trezire avea sa duca la punerea la indoiala a religiei organizate si avea sa starneasca Revolutia Americana
1703 - 1791
1703 - 1791

John Wesley: a fondat miscarea Metodista, care a iesit din interiorul Bisericii Angliei

1711 - 1776
1711 - 1776

David Hume: filosof scotian care respingea credibilitatea credintei in miracole

1714 - 1770
1714 - 1770

George Whitfield: a predicat in timpul Marii Treziri in coloniile americane, cateodata la multimi de 8000 de oameni

1720 - 1780
1720 - 1780

Iluminismul (Revolutia Intelectuala)

  • O miscare care incearca sa inlature miturile vechi prin puterea ratiunii umane
  • A aparut Deismul, credinta ca Dumnezeu este Creatorul universului, dar ca El nu intervine in acest Univers prin miracole
  • Protestantismul a primit efectele Iluminarii mai repede
  • A sustinut discrepante intre Isus istoric si Isus al credintei
1724 - 1804
1724 - 1804

Immanuel Kant: filosof faimos care a sintetizat rationalismul si empiricismul pur

Crestinismul Modern (1750-prezent)

1768 - 1834
1768 - 1834

F. D. E. Schleiermacher: unul dintre proponentii de seama ai Romanticismului (miscare axata pe emotie si individualitate)

  • Aparut ca reactie impotriva rationalismului aratat in perioada Iluminismului
  • Schleiermacher spunea in “Credinta crestina” (1821) ca in crestinism este vorba despre constienta de sine, si de un simt al unei dependete absolute
1776
1776

Declaratia de Independenta

1789
1789

Revolutia Franceza

  • Sfarsitul Monarhiei si stabilirea unei republici seculare
  • Crestinismul era intr-o pozitie fragila, armatele au preluat controlul asupra unor parti din Italia si Papa a trebuit sa fuga
1813 - 1873
1813 - 1873

David Livingstone: misionar crestin care a mers in Africa (1840) si care a deschis centrul Africii pentru Evanghelie

1818 - 1883
1818 - 1883

Karl Marx, fondatorul Marxismului

  • O intelegere corecta a fiintelor umane incepe cu productia materiala
  • Dumnezeu este doar o proiectie a imaginatiei omului
  • Religia rezulta din instrainarea sociala si economica
1832 - 1905
1832 - 1905

Hudson Taylor: misionar in interiorul Chinei

1859
1859

Charles Darwin publica “Originea Speciilor”, carte in care isi argumenteaza teoria evolutiei

1873 - 1929
1873 - 1929

Charles Fox Parham: ganditor timpuriu care a pus accentul pe vorbirea in limbi si pe botezul cu Duhul Sfant, aceasta avand o influenta in trezirea penticostala din strada Azusa

1884 - 1976
1884 - 1976

Rudolph Bultmann: faimos pentru programul sau de “demitologizare” al Noului Testament, in care argumenta ca istoria nu este fundamentala pentru proclamarea adevarului crestin

1886 - 1968
1886 - 1968

Karl Barth: fondatorul neo-ortodoxiei

  • A respins Protestantismul liberal, in lumina primului razboi mondial, din cauza optimisului Protestantismul liberal cu privire la umanitate
  • A scris “Dogmatica Bisericii” (1936 - 1969), in care pune accent pe importanta luarii in serios a revelatiei lui Dumnezeu prin Scriptura
  • A acceptat invierea lui Isus ca un eveniment istoric dincolo de orice critica
1886 - 1965
1886 - 1965

Paul Tillich: unul dintre liderii Protestantismului liberal

  • Dorea ca teologia sa stabileasca o conversatie intre cultura umana si credinta crestina
  • Protestantismul liberal a atins apogeul in America in anii 1970 si 1980
cca. 1890 - 1900
cca. 1890 - 1900

Aparitia Modernismului

  • Scoala a teologilor catolici care erau sceptici cu privire la unele credinte traditionale ale Bisericii, in special in ce priveste Cristologia (invataturile despre Hristos) si Soteriologie (invataturile despre mantuire)
  • A dorit sa ajunga la un numitor comun cu valorile Iluminismului
  • A inclus protestanti precum Hastings Rashdall (1858 - 1924), care a interpretat ispasirea lui Hristos ca un exemplu al dragostei lui Dumnezeu (spre deosebire de interpretarea istorica, care spune ca ispasirea lui Hristos a fost pentru inlaturarea maniei lui Dumnezeu impotriva pacatului si a pacatosului)
cca. 1900
cca. 1900

Aparitia Evanghelismului, cu radacini in secolul 18

  • O miscare trans-denominationala, cu accent pus pe autoritatea Scripturii, unicitatea rascumpararii prin Hristos, nevoia de convertire personala si urgenta evanghelizarii
  • Miscare diferita de Miscarea Fundamentalista, accentul fiind pus pe lucrurile cheie si fundamentale ale credintei
  • Teologi notabili: Carl F. H. Henry (nascut in 1913), James I. Packer (nascut in 1926), si Clark Pinnock (nascut in 1939)
1906 - 1908
1906 - 1908

Aparitia miscarii Penticostale (care urma sa favorizeze aparitia miscarilor carismatice), incepand cu trezirea din strada Azusa

  • Accentul pus pe darurile spirituale, in special vorbirea in limbi
1918 - 2018
1918 - 2018

Billy Graham: Evanghelist influent din Statele Unite, care a predicat Evanghelia la sute de milioane de oameni

1950 - 1960
1950 - 1960

Explozia Crestinismului in Africa, ajungandu-se la aproximativ 200 de milioane de crestini in anul 1980

1962 - 1965
1962 - 1965

Conciliul Vatican II, sau Al Doilea Conciliu Vatican

  • A fost discutat rolul si natura Bisericii si a sacramentelor, este considerat ca a adus o “gura de aer proaspat” in Biserica Romano-Catolica
  • A fost permis ca mesa (Cina Domnului) sa fie rostita in limbile native (inainte era rostita doar in latina)
  • Protestantii au fost acceptati ca si “frati separati”
cca. 1970
cca. 1970

Aparitia Postmodernismului

  • Cultura ideologica generala care respinge absoluturile sau lucrurile fixe, si pune accentul pe pluralism si divergenta
  • Colapsul increderii in certitudinea adevarului
  • Deconstructia - identitatea si intentiile autorului sau ale textului sunt irelevante, toate interpretarile sunt valide in mod egal
  • Ganditori postmoderni (Ferdinand de Saussure, Jacques Derrida, Michel Foucault si Jean Baudrillard)
cca. 1974
cca. 1974

Postliberalism

  • Asociat cu Scoala de Divinitate Yale
  • Accentul pus pe comunitate, cu respingerea fundatiilor universale ale cunoasterii si experientei
  • George Lindbeck “Natura Doctrinei” (1984) - argumenteaza impotriva experientei umane universale care exista in afara limbajului si experientei umane
  • Moralitatea trebuie identificata cu viziunea morala a comunitatii

Surse:

Allister McGrath, Historical Theology: An Introduction to the History of Christian Thought. Malden, MA: Blackwell Publishers, 1998

H. Wayne House, Charts on Church History

Encyclopedia Britannica

Distribuie & Like:

Adrian Cristea

Un creștin.

Istoria Crestinismului – cele mai importante evenimente

Close Menu