28 septembrie, 2018

Trinitatea, vazuta in creatie si in mantuirea oamenilor

Sfatul tainic dintre Tatal, Fiul si Duhul Sfant
Trinitatea a creat totul
Trinitatea sustine intreaga Creatie
Crucea de la Golgota
Invierea glorioasa


 

Trinitatea ne-a creat, si Trinitatea ne iubeste…aceasta este marturia intregii Scripturi!

De altfel, intrega creatie arata spre un Creator, si o mica ceata de fapturi rascumparate marturisesc ca exista un Mantuitor. Acesta este Dumnezeul nostru, Creator si Mantuitor, deoarece unul dintre scopurile pentru care a creat a fost ca sa mantuiasca.

Prin faptul ca ne-a creat si mantuit, Dumnezeu a dorit sa-Si arate caracterul Sau mantuitor, sa demonstreze in fata intregii creatii ca El este o Fiinta plina de indurare, plina de mila, care Isi gaseste placerea in a-i salva pe cei pierduti.

Acestea sunt cele 2 lucrari marete ale lui Dumnezeu, crearea a tot ce exista si mantuirea oamenilor, acestea sunt cele 2 teme principale ce strabat intreaga Scriptura. Acum, toti crestinii stiu despre Dumnezeu ca El este Creatorul si Mantuitorul, nu spun nimic nou, dar as dori sa privim dintr-o perspectiva anume lucrarile Sale, si anume:

Cum este implicata Trinitatea in Creatie si Mantuirea oamenilor.

Toate cele 3 Persoane divine, co-eterne si co-egale, Tatal, Fiul si Duhul Sfant, au contribuit la crearea tuturor lucrurilor si la mantuirea celor pacatosi, fiecare avand roluri diferite, roluri asumate de fiecare Persoana in parte.

Galaxii si planete din univers
Universul a fost creat

Cand vorbim despre rolurile, lucrarile diferite ale Persoanelor divine, trebuie sa fim atenti cum vorbim si ce credem, deoarece Fiinta lui Dumnezeu (Trinitatea) nu poate fi separata, dar nici Persoanele divine nu pot fi confundate. Asta inseamna ca acolo unde ratiunea, intelectul nostru nu pot sa inteleaga, trebuie sa ne bazam pe revelatia Scripturii, sa credem ceea ce Scriptura ne spune, chiar daca nu putem inteleg pe deplin.

Trinitatea in Creatie

Exista asemanari foarte mari cu privire la rolurile pe care cele 3 Persoane le-au avut in creatie, desi exista si diferente. Vedem in Geneza ca Tatal este Cel care are proeminenta in naratiunea biblica, si de cele mai multe ori cand se vorbeste in Scriptura despre creatie, este adus in prim-plan Tatal.

Aceasta nu inseamna ca celelalte 2 Persoane divine nu au avut o contributie in creatie, ba mai mult, Fiul si Duhul Sfant sunt fiecare in parte Creatorul etern, deoarece exista o singura Fiinta care a creat totul, un singur Creator.

Tot ce tine de creatie este opera Trinitatii, si putem privi acest lucru inca de la inceputul Scripturii, in cartea Geneza.

Sfatul tainic dintre Tatal, Fiul si Duhul Sfant

“Apoi Dumnezeu a zis: Sa facem om dupa chipul Nostru, dupa asemanarea Noastra.” (Geneza 1.26)

In Geneza Dumnezeu zice “Sa facem”, atat sfatul care s-a tinut (cum, de ce sa il faca pe om etc.) cat si actiunea de a crea, au fost facute de mai multe Persoane, nu de o singura Persoana. In Matei 19.4, Domnul Isus spune:

“Drept raspuns, El le-a zis: „Oare n-ati citit ca Ziditorul de la inceput i-a facut parte barbateasca si parte femeiasca?” (Matei 19.4)

Cine este Ziditorul, una sau mai multe persoane? Conform cu Geneza 1.26, Ziditorul este o pluralitate de Persoane, si cine pot sa fie aceste Persoane, daca nu Trinitatea, Tatal, Fiul si Duhul Sfant, singurele 3 Persoane de pe paginile Scripturii care detin atributele lui Dumnezeu (vezi Sfanta Treime: adevarul biblic despre Dumnezeul adevarat ).

Trinitatea a creat totul

Cateva versete care ne arata implicarea tuturor celor 3 Persoane inca de la inceputul Creatiei:

“La inceput, Dumnezeu a facut cerurile si pamantul.” (Geneza 1.1)

“Duhul lui Dumnezeu Se misca pe deasupra apelor.” (Geneza 1.2)

“Dumnezeu a zis: „Sa fie lumina!” Şi a fost lumina.” (Geneza 1.3)

In primul verset Il vedem pe Dumnezeu Tatal, El este Creator, asa cum vedem in Isaia 64.8: “Dar, Doamne, Tu esti Tatal nostru; noi suntem lutul si Tu, olarul, care ne-ai intocmit: suntem cu totii lucrarea mainilor Tale.”

In al doilea ne este aratat Duhul Sfant, care era activ in lucrarea Creatiei, asa cum ne spune si Iov 33.4: “Duhul lui Dumnezeu m-a facut si suflarea Celui Atotputernic imi da viata.”

In al treilea verset ne este prezentat Cuvantul lui Dumnezeu (Dumnezeu a zis), adica a doua Persoana a Trinitatii, Fiul. In Psalmul 33 ne este aratat ca Dumnezeu a creat prin Domnul Isus (Cuvantul),

“Cerurile au fost facute prin Cuvantul Domnului.” (Psalmul 33.6)

Pamantul din spatiu
Geneza, inceputul creatiei vazute

Putem vedea in urmatoarele versete ca toate cele 3 Persoane din Trinitate au creat tot ce exista:

Tatal este Creator

“Dumnezeu S-a uitat la tot ce facuse si iata ca erau foarte bune.” (Geneza 1.31)

“Ajutorul imi vine de la Domnul, care a facut cerurile si pamantul.” (Psalmul 121.2)

“Si sa pun in lumina inaintea tuturor care este ispravnicia acestei taine ascunse din veacuri in Dumnezeu, care a facut toate lucrurile.” (Efeseni 3.9)

Fiul este Creator

“Toate lucrurile au fost facute prin El; si nimic din ce a fost facut n-a fost facut fara El.” (Ioan 1.3)

“Pentru ca prin El au fost facute toate lucrurile care sunt in ceruri si pe pamant, cele vazute si cele nevazute: fie scaune de domnii, fie dregatorii, fie domnii, fie stapaniri. Toate au fost facute prin El si pentru El.” (Coloseni 1.16)

“Pe cand Fiului I-a zis: […] „La inceput, Tu, Doamne, ai intemeiat pamantul si cerurile sunt lucrarea mainilor Tale.” (Evrei 1.8-10)

Duhul Sfant este Creator

“Pamantul era pustiu si gol; peste fata adancului de ape era intuneric, si Duhul lui Dumnezeu Se misca pe deasupra apelor.” (Geneza 1.2)

“Duhul lui Dumnezeu m-a facut si suflarea Celui Atotputernic imi da viata.” (Iov 33.4)

“Cerurile au fost facute prin Cuvantul Domnului si toata ostirea lor, prin suflarea gurii Lui.” (Psalmul 33.6)

Trinitatea sustine intreaga Creatie

Tatal sustine Creatia

Tatal este implicat activ in ceea ce a creat, El nu este precum un ceasornicar, care dupa ce a facut ceasul il pune pe masa si il lasa sa mearga singur; Dumnezeu se ocupa de creatia Sa, face soarele sa rasara, trimite ploaia, se ingrijeste de intreg pamantul:

“Ca sa fiti fii ai Tatalui vostru care este in ceruri; caci El face sa rasara soarele Sau peste cei rai si peste cei buni si da ploaie peste cei drepti si peste cei nedrepti.” (Matei 5.45)

“Tu cercetezi pamantul si-i dai belsug, il umpli de bogatii si de rauri dumnezeiesti pline cu apa.” (Psalmul 65.9)

Fiul sustine Creatia

Despre Domnul Isus, Pavel ne spune ca “El este mai inainte de toate lucrurile si toate se tin prin El.” (Coloseni 1.17), absolut tot ce exista isi are originea in Fiul lui Dumnezeu si tot El este Cel care le tine pe toate.

Autorul epistolei catre Evrei face urmatoarea afirmatie: “El, care este oglindirea slavei Lui si intiparirea Fiintei Lui si care tine toate lucrurile cu Cuvantul puterii Lui.”, asadar, Fiul lui Dumnezeu tine intreaga creatie prin puterea Sa.

Duhul Sfant sustine Creatia

“Daca nu s-ar gandi decat la El, daca Şi-ar lua inapoi duhul si suflarea, tot ce este carne ar pieri deodata si omul s-ar intoarce in tarana.” (Iov 34.14,15)

Daca Duhul Sfant nu ar mai sustine viata din om, atunci oamenii ar inceta sa mai existe, de acea vechii crestini spuneau despre Duhul Sfant ca este Domnul si Datatorul vietii!

“Iti trimiti Tu suflarea [suflarea in Vechiul Testament este o metafora a Duhului Sfant]: ele sunt zidite si innoiesti astfel fata pamantului.” (Psalmul 104.30)

Trinitatea in Mantuire

Este minunat sa privim cum lucreaza Trinitatea in creatie, si nu putem citi Psalmii fara a intelege cat de minunat este Dumnezeul Creator. Pe de alta parte, Scriptura ofera mult mai mult spatiu lucrarii de mantuire a lui Dumnezeu, deoarece:

Toata Scriptura arata istoria mantuirii, pe Dumnezeul Mantuitor care ii mantuieste pe oamenii pacatosi.

Lucrarea de mantuire a lui Dumnezeu isi are izvorul in eternitatea trecuta si se revarsa continu in eternitatea viitoare, un rau etern care nu are nici inceput nici sfarsit, planul rascumpararii noastre este la fel de etern ca si Dumnezeu ( 2 Timotei 1.9, Efeseni 1.4, Tit 1.2 ), lucru care ne evidentiaza caracterul mantuitor al lui Dumnezeu.

Care sunt contributiile celor 3 Persoane divine in mantuirea noastra? In primul rand, mantuirea noastra nu a inceput in momentul in care ne-am intors la Dumnezeu, ea incepe cu mult inainte de acel moment, in mintea si inima lui Dumnezeu, in planul etern de mantuire pe care El l-a infaptuit.

In al doilea rand, intreaga lucrare a mantuirii este lucrarea Trinitatii, intreaga Trinitate este implicata in aceasta lucrare, desi rolurile pe care Tatal, Fiul si Duhul Sfant le au in lucrarile ce aduc mantuirea noastra sunt distincte.

In al treilea rand, atunci cand vorbim despre mantuire, vedem ca Tatal este cel mai des asociat cu planul mantuirii (ex. alegerea noastra dinainte de vesnicii), Fiul este Cel asociat cu implinirea planului de mantuire iar Duhul Sfant este asociat cu aplicarea mantuirii in vietile noastre.

Cele 3 momente cruciale

Tatal a infaptuit planul mantuirii, ne-a ales dinainte de vesnicii:

“De alta parte, stim ca toate lucrurile lucreaza impreuna spre binele celor ce iubesc pe Dumnezeu, si anume spre binele celor ce sunt chemati dupa planul Sau.” (Romani 8.28)

“In El, Dumnezeu ne-a ales inainte de intemeierea lumii, ca sa fim sfinti si fara prihana inaintea Lui.” (Efeseni 1.4)

“El ne-a mantuit si ne-a dat o chemare sfanta, nu pentru faptele noastre, ci dupa hotararea Lui.” (2 Timotei 9.9)

Fiul lui Dumnezeu a adus la indeplinire planul mantuirii

“Eu Te-am proslavit pe pamant, am sfarsit lucrarea pe care Mi-ai dat-o s-o fac.” (Ioan 17.4)

“Vine pentru ca sa cunoasca lumea ca Eu iubesc pe Tatal si ca fac asa cum Mi-a poruncit Tatal.” (Ioan 14.31)

“Cand a luat Isus otetul, a zis: „S-a ispravit!” Apoi si-a plecat capul si Şi-a dat duhul.” (Ioan 19.30)

Duhul Sfant aplica mantuirea in viata noastra

“El ne convinge de faptul ca suntem pacatosi: Şi cand va veni El [Duhul Sfant], va dovedi lumea vinovata in ce priveste pacatul, neprihanirea si judecata.” (Ioan 16.8)

“El ne daruieste nasterea din nou, ne da o inima noua: El ne-a mantuit nu pentru faptele facute de noi in neprihanire, ci pentru indurarea Lui, prin spalarea nasterii din nou si prin innoirea facuta de Duhul Sfant.” (Tit 3.5)

“Suntem sfintiti de Duhul Sfant: dupa stiinta mai dinainte a lui Dumnezeu Tatal, prin sfintirea lucrata de Duhul.” (1 Petru 2.2)

Acestea sunt doar cateva versete care privesc lucrarea mantuirii din punct de vedere cronologic: vedem ca Tatal ne-a ales, Fiul a venit sa implineasca planul de mantuire iar Duhul Sfant a venit ca sa lucreze in vietile noastre mantuirea castigata de Fiul.

Insa, putem privi Trinitatea si din alta perspectiva, si anume, Trinitatea privita in 3 dintre cele mai importante evenimente care au avut loc vreodata: intruparea Fiului lui Dumnezeu, moartea Sa pe cruce si invierea Sa a treia zi.

Intruparea Fiului lui Dumnezeu este un subiect care produce inchinare, deoarece Dumnezeul etern si infinit a luat chip de om, ramanand Dumnezeu in acelasi timp…o taina de neinteles cu mintea dar care umple inimile celor care Ii apartin lui Dumnezeu.

Este clar ca mintea noastra nu poate sa vina cu o solutie la aceasta intrebare: cum este posibil ca Infinitul sa devina finit? Insa acolo unde ratiunea nu mai poate sa inainteze, credinta bazata pe Scriptura preia controlul, si Scriptura ne arata ca intr-adevar Intruparea Domnului Isus este reala:

“Si cu adevarat, mare este taina evlaviei: „Dumnezeu S-a aratat in carne […]”. (1 Timotei 3.16, traducerea GBV 2001)

La aceasta minunata intrupare a participat in mod activ toata Trinitatea,

Tatal a pregatit un trup pentru Fiul Sau: Evrei 10.5: De aceea, cand intra in lume, El zice: „Tu n-ai voit nici jertfa, nici prinos, ci Mi-ai pregatit un trup.

Fiul Insusi a fost implicat in intruparea Sa: Filipeni 2.7: S-a dezbracat pe Sine Insusi si a luat un chip de rob, facandu-Se asemenea oamenilor.

Duhul Sfant a fost Cel care a umbrit pantecele fecioarei, aducand astfel divinitatea la noi pe pamant: Luca 1.35: Duhul Sfant Se va cobori peste tine, si puterea Celui Preainalt te va umbri. De aceea, Sfantul care Se va naste din tine va fi chemat Fiul lui Dumnezeu.

Crucea de la Golgota

Golgota este locul unde a fost adusa la indeplinire mantuirea noastra, locul unde pacatele au fost platite, locul unde Fiul lui Dumnezeu a ramas singur pe crucea blestemata, pentru ca pacatul a adus blestemul peste cei pe care El ii iubea…insa El nu a fost singur in aceasta lucrare!

Tatal a fost Acela care a adus judecata asupra Fiului Sau, acela care a pus toate pacatele noastre asupra Domnului Isus:

“Domnul a gasit cu cale sa-L zdrobeasca prin suferinta.” (Isaia 53.10)

“Pe Cel ce n-a cunoscut niciun pacat, El L-a facut pacat pentru noi, ca noi sa fim neprihanirea lui Dumnezeu in El.” (2 Corinteni 5.21)

Crucea de la Golgota
Isus pe crucea de la Golgota

Isus este privit de multi oameni nereligiosi ca o victima politica a Imperiului Roman, ca o victima a religiei evreilor din vremea Sa. Pana si unii crestini cred ca drumul Calvarului a fost urcat de un Isus slab si neputincios, un Isus care era in mainile oamenilor pentru ca acestia sa faca ce vor cu el! Asa sa fie?

Scriptura spune ca mai degraba toti oamenii aceia erau in mainile lui Isus, ca El sa faca cu ei ce vrea El, asa cum Insusi spunea, “Crezi ca n-as putea sa rog pe Tatal Meu, care Mi-ar pune indata la indemana mai mult de douasprezece legiuni de ingeri?” (Matei 26.53)

Pe de alta parte, NU oamenii L-au omorat pe Isus, nu crucea, nu sulita…El si-a dat viata in mod voluntar, pentru ca asa A VRUT, El si-a dat viata, nimeni nu I-a luat-o:

“Tatal Ma iubeste, pentru ca Imi dau viata ca iarasi s-o iau. Nimeni nu Mi-o ia cu sila, ci o dau Eu de la Mine. Am putere s-o dau si am putere s-o iau iarasi.” (Ioan 10.17,18)

“Dar, dupa ce Isi va da viata ca jertfa pentru pacat, va vedea o samanta de urmasi, va trai multe zile si lucrarea Domnului va propasi in mainile Lui.” (Isaia 53.10)

Duhul Sfant a fost de asemenea alaturi de El pe cruce, Duhul Sfant a fost cel care a sustinut prin puterea Sa infinita pe Omul Isus Hristos, Duhul Sfant a fost mediul in care a avut loc tot ce tine de jertfa de la Golgota:

“Cu cat mai mult sangele lui Hristos, care, prin Duhul cel vesnic, S-a adus pe Sine Insusi jertfa fara pata lui Dumnezeu, va va curati cugetul vostru de faptele moarte, ca sa slujiti Dumnezeului celui viu!” (Evrei 9.14)

Invierea glorioasa

Desi inaltarea la cer a Domnului Isus este ultimul act (alaturi de ce a urmat inaltarii) al lucrarii Sale de mantuire, totusi, invierea Sa este cununa lucrarii Sale. Unul dintre motivele principale pentru care primii crestini erau plini de bucurie era faptul ca Isus din Nazaret este viu, Cel in care credeau a biruit moartea pentru totdeauna.

Invierea lui Isus, mormant
Invierea lui Isus Hristos

Dar cum a avut loc invierea Lui, cine L-a inviat pe Isus? Scriptura ne arata, si de aceasta data, ca intreaga Trinitatea a contribuit la invierea Domnului Isus.

Apostolii ne spun in Faptele Apostolilor ca Dumnezeu Tatal este acela care L-a inviat pe Isus:

“Dumnezeu L-a inviat, dezlegandu-I legaturile mortii, pentru ca nu era cu putinta sa fie tinut de ea.” (Fapte 2.24)

“Dumnezeu a inviat pe acest Isus, si noi toti suntem martori ai Lui.” (Fapte 2.32)

Isus ne spune ca El insusi este Acela care are putere peste moartea si invierea Sa:

“Drept raspuns, Isus le-a zis: „Stricati templul acesta si in trei zile il voi ridica.” (Ioan 2.19)

“Tatal Ma iubeste, pentru ca Imi dau viata ca iarasi s-o iau. Nimeni nu Mi-o ia cu sila, ci o dau Eu de la Mine. Am putere s-o dau si am putere s-o iau iarasi.” (Ioan 10.17,18)

Duhul Sfant este de asemenea mentionat in legatura cu invierea Domnului Isus, asa cum ne spune apostolul Pavel:

“Si daca Duhul Celui ce a inviat pe Isus dintre cei morti locuieste in voi, […].” (Romani 8.11)

Concluzii

Nu poti parcurge Scriptura fara sa observi ca lucrarile marete infaptuite de Dumnezeu au ca autori toate Persoanele divine. Trinitatea lucreaza, Tatal, Fiul si Duhul Sfant au planuit si creat tot ce exista, si mai ales, S-au sfatuit si au adus la indeplinire tot ce tine de mantuirea noastra.

Prin aceste lucruri putem sa intelegem si sa experimentam dragostea pe care Trinitatea o are fata de noi…dragoste pentru ca ne-a creat, si dragoste pentru ca ne-a mantuit,

…Tatal ne-a aratat dragostea Lui prin faptul ca a dat pe singurul Lui Fiu ca sa moara in locul nostru,

….Fiul a venit de bunavoie ca sa sufere chinuri de nespus pentru pacatele noastre,

…Duhul Sfant a venit pe acest pamant plin de pacat si razvratire la adresa Sa, pentru a ne cauta si pentru a locui cu noi pentru totdeauna, desi acest lucru II aduce de multe ori intristare acestui Oaspete Divin!

Distribuie & Like:

Adrian Cristea

Un creștin.

Trinitatea, vazuta in creatie si in mantuirea oamenilor

Close Menu