Vremurile in care traim sunt vremuri care testeaza sufletele oamenilor, asa cum ne spune Scriptura:

Dar Duhul spune lamurit ca, in vremurile din urma, unii se vor lepada de credinta, ca sa se alipeasca de duhuri inselatoare si de invataturile dracilor, abatuti de fatarnicia unor oameni care vorbesc minciuni, insemnati cu fierul rosu in insusi cugetul lor. (1 Timotei 4.1,2)

Zilele pe care le traim sunt zilele din urma, iar noi suntem chemati sa fim biruitori in aceste zilele, asa cum Domnul Insusi ne cheama:

“Celui ce va birui, ii voi da sa sada cu Mine pe scaunul Meu de domnie.” (Apocalipsa 3.21)

Crestinul care cauta cele mai bune lucruri pe care le are Dumnezeu de oferit este dornic sa asculte pe oricine ofera o cale mai buna de a obtine acele lucruri. El tanjeste dupa o experienta noua, dupa o viziune mai inalta a adevarului, dupa miscarile Duhului care sa il inalte deasupra crestinismului mediocru din jurul lui. Acest crestin pare gata sa accepte lucrurile noi si minunate ale crestinismului, mai ales daca sunt prezentate de cineva cu o personalitate atractiva.

Totusi, Domnul nostru Isus nu si-a lasat turma la mila lupilor! El ne-a lasat Scriptura, Duhul Sfant si capacitatile noastre naturale de observatie, ca astfel sa putem testa ceea ce vedem si auzim, asa cum ne spune Pavel: “Cercetati toate lucrurile si pastrati ce este bun.” (1 Tesaloniceni 5.21). Ioan ne spune si el:

“Preaiubitilor, sa nu dati crezare oricarui duh, ci sa cercetati duhurile daca sunt de la Dumnezeu; caci in lume au iesit multi proroci mincinosi.” (1 Ioan 4.1).

Iarasi, Domnul ne spune sa ne pazim de prooroci mincinosi, care vin la noi imbracati in haine de oaie, dar care pe dinauntru sunt lupi rapitori (Matei 7.15). Un test prin care ne putem da seama daca ceva este de la Dumnezeu este urmatorul:

Cum ne afecteaza aceasta noua doctrina, noua viziune a adevarului sau noua experienta spirituala relatia mea cu Dumnezeu, Hristos, Sfintele Scripturi, sine, alti crestini si pacatul?

Raspunzand la aceste intrebari putem realiza daca ce am primit este de la Dumnezeu, deoarece prin rodul pe care il are un pom, de dam seama ce fel de pom este acela. Asadar, sa le analizam pe rand si sa vedem cateva lucruri despre fiecare in parte.

1. Cum este afectata relatia mea cu Dumnezeu

Un test vital pentru toate experientele religioase este acesta, cum afecteaza acea experienta relatia mea cu Dumnezeu? Deoarece Dumnezeu este Cine este, El trebuie sa fie intotdeauna Fiinta Suprema la care raportam orice lucru spiritual. Universul insusi a luat fiinta pentru ca Dumnezeu sa poata sa Isi manifeste perfectiunile, catre toate fiintele morale si intelectuale.

Dumnezeu face toate pentru gloria Sa, si tot ce vine de la El trebuie sa fie pentru onoarea Sa. Orice invatatura, orice experienta care ajuta pe cineva sa Il inalte pe Dumnezeu, este cel mai probabil de la El. La polul opus, orice stirbeste din gloria Sa, sau orice Il face pe El sa para mai putin glorios decat este, sigur este din firea noastra pacatoasa, sau de la diavol.

Crestinii sunt condusi adesea in experiente emotionale care sunt mai presus de puterea lor de intelegere. Daca aceasta noua perspectiva a vreunui adevar, sau aceasta noua experienta spirituala, m-a facut sa Il iubesc mai mult pe Dumnezeu, L-a facut mai mare in ochii mei, mi-a purificat conceptul meu despre Fiinta Sa si m-a facut sa Il vad mai minunat decat inainte, pot concluziona ca nu m-am ratacit pe caile placute dar periculoase ale erorii.

2. Cum este afectata relatia mea cu Isus Hristos

Orice loc I-ar da lui Isus crestinismul contemporan, Dumnezeu ii ofera locul cel mai inalt, in cer si pe pamant. Acesta este Fiul Meu preaiubit, in care Imi gasesc toata placerea Mea, a spus Dumnezeu Tatal din ceruri despre Domnul Isus.

Este clar ca El trebuie sa fie in centrul fiecare doctrine adevarate, oricarei practici biblice si oricarei experiente crestine. Orice lucru care Il face pe Isus mai putin decat L-a declarat Dumnezeu, este o iluzie pura si trebuie respins in mod categoric, indiferent cat de placut ni s-ar parea initial acel lucru.

Crestinismul fara Hristos suna contradictoriu, dar din nefericire el exista in mod real in zilele de acum. Multe din lucrurile care sunt facute in Numele lui Hristos sunt straine de Hristos, in sensul ca sunt nazuite de catre firea noastra, contin metode firesti (carnale), si cauta rezultate firesti.

In aceste lucruri, Hristos este mentionat din cand in cand cu acelasi motiv pentru care un politician ce cauta aprobare il mentioneaza pe Abraham Lincoln si steagul [aceste lucruri fiind valabile in Statele Unite], pentru a oferi o baza sacra pentru activitatile lui firesti, si pentru a-i insela pe ascultatorii simpli.

Iarasi, exista experiente psihice care il incanta pe cel care cauta lucruri mai profunde, si care il conduc sa creada ca intr-adevar L-a intalnit pe Domnul si ca a fost purtat pana in al treilea cer, dar adevarata natura a fenomenului este descoperita mai tarziu, atunci cand fata lui Hristos incepe sa dispara din constiinta lui, iar el devine din ce in ce mai dependent de aceste lucruri emotionale pentru a-si mentine spiritualitatea.

3. Cum este afectata relatia mea cu Sfanta Scriptura

Este aceasta noua experienta, sau aceasta noua viziune a adevarului, izvorata din Cuvantul lui Dumnezeu sau este rezultatul altor factori exteriori Cuvantului sfant? Crestinii sensibili cad adesea victime presiunilor psihologice aduse din afara de cineva, fie in mod intetionat fie fara sa stie, sau ale unor predicatori zelosi care par a vorbi cu voce profetica, dar care nu s-au obosit sa verifice daca ce spun ei se afla in acord cu Sfanta Scriptura.

Orice isi are originea in afara Scripturilor, doar pentru acest motiv, ar trebui privit cu suspiciune, pana cand se dovedeste ca este in acord cu ele. Daca o experienta sau doctrina se dovedeste ca este contrara Cuvantului lui Dumnezeu, nici un crestin adevarat nu va primi acel lucru ca fiind de la Dumnezeu. Oricat de mare ar fi continutul emotional, nici o experienta nu poate sa fie dovedita ca fiind adevarata pana cand nu gasim capitol si verset in Scriptura. “La Lege si la marturie” trebuie sa fie intotdeauna fundamentul pentru ce experimentam.

In ultimele 2 secole au patruns printre crestini destul de multe idei false, cei care le-au adus argumentand ca acestea fac parte din adevarurile care aveau sa fie descoperite in zilele din urma. Adeptii acestei teorii a luminii scripturistice crescande din zilele din urma, au grija sa ne spuna ca Augustin, Luther, John Knox, Wesley si Spurgeon nu au inteles aceste lucruri, insa acum poporul lui Dumnezeu a primit mai multa lumina, si noi, cei din urma, avem avantajul unei revelatii complete.

Adevarul este ca Biblia nu invata ca in zilele din urma o sa fie o lumina mai mare, un avans spiritual mai profund decat la cei din urma, de fapt, Biblia ne invata exact opusul. Nimic din Daniel sau din epistolele Noului Testament nu sustin aceasta idee, ca noi, crestinii de la urma, o sa avem o lumina mai mare decat cei de la inceput. Sa avem grija de cei care se cred mai destepti decat apostolii, sau mai sfinti decat martirii de la inceputul crestinismului. Cel mai bun mod de a trata cu o astfel de persoana este sa te ridici si sa pleci, tu nu il poti ajuta, si el sigur nu te poate ajuta pe tine.

Daca aceasta noua doctrina, sau aceasta influenta a unui predicator, sau aceasta experienta emotionala, ma apropie de Scriptura, imi ofera o foame mai mare dupa Cuvantul sfant, atunci am orice motiv sa cred ca Dumnezeu mi-a vorbit, si aceasta este lucrarea Sa in viata mea.

In schimb, daca aceste lucruri ma indeparteaza de Scriptura, si imi diminueaza setea si foamea dupa Cuvant, ar trebui sa fac un pas inapoi si sa analizez situatia.

4. Cum este afectata relatia mea cu sinele

Daca experienta pe care am avut-o m-a smerit, m-a facut sa ma vad mai pacatos si mai mic in ochii mei, este de la Dumnezeu. Insa, daca mi-a oferit un sentiment de satisfactie personala, sau daca m-a facut sa ma simt mandru dupa aceea, acest lucru nu vine de la Dumnezeu, a venit ori din mine, ori de la diavol.

5. Cum este afectata relatia mea cu fratii mei in credinta

Cateodata, un crestin sincer se va indeparta cumva de partasia cu fratii lui in credinta, ca urmare a unei experiente spirituale remarcabile, si va dezvolta un duh de critica. EL poate sa fie convins in mod real ca experienta lui este superioara, ca el se afla acum intr-o stare avansata de har, si ca majoritatea celor din adunarea in care merge sunt niste prunci in ale credintei, si ca doar el este un fiu adevarat al lui Israel.

Desi acest crestin incearca sa para umil fata de ceilalti, totusi, atitudinea lui ascunde urme de mandrie, el priveste de sus la fratii sai, gandind ca se “coboara” la nivelul lor. Apostolul Ioan insa face din dragostea pentru fratii nostrii, dovada credintei adevarate:

“Copilasilor, sa nu iubim cu vorba, nici cu limba, ci cu fapta si cu adevarul. Prin aceasta vom cunoaste ca suntem din adevar si ne vom linisti inimile inaintea Lui.” (1 Ioan 3.18,19);

“Preaiubitilor, sa ne iubim unii pe altii; caci dragostea este de la Dumnezeu. Si oricine iubeste este nascut din Dumnezeu si cunoaste pe Dumnezeu.” (1 Ioan 4.7)

Pe masura ce cresc in har, ar trebui crestem si in dragoste pentru poporul lui Dumnezeu: Oricine iubeste pe Cel ce L-a nascut iubeste si pe cel nascut din El.” (1 Ioan 5.1). Asta inseamna pur si simplu, ca daca Il iubesc pe Dumnezeu, ii iubesc si pe copiii Sai.

Orice experienta crestina adevarata trebuie sa imi sporeasca dragostea pentru ceilalti crestini, acesta este un test valid pentru o experienta sau doctrina crestina. Asadar, putem concluziona ca orice lucru care ma indeparteaza de cei credinciosi, ori este din firea mea, ori de la diavol.

6. Cum este afectata relatia mea cu pacatul

Lucrarile harului in inima unui credincios il vor indeparta pe acesta si mai mult de pacat, si inspre sfintenie.

“Caci harul lui Dumnezeu, care aduce mantuire pentru toti oamenii, a fost aratat, si ne invata s-o rupem cu paganatatea si cu poftele lumesti si sa traim in veacul de acum cu cumpatare, dreptate si evlavie.” (Tit 2.11,12)

Crestinul cu inima sincer nu va gasi nici o dificultate aici, tot ce trebuie sa faca este sa isi verifice aplecarile inimii sale cu privire la pacatul din viata lui, din momentul presupusei experiente pana in prezent. Orice lucru care slabeste ura mea fata de pacat, nu este de la Dumnezeu. Orice lucru care face sfintenia mai de dorit si pacatul mai intolerabil poate sa fie primit ca fiind veritabil.

Idei preluate dintr-un articol de A.W. Tozer, “How to Try the Spirits”

http://www.worldinvisible.com/library/tozer/5j00.0010/5j00.0010.29.htm

Distribuie & Like:

Adrian Cristea

Un creștin.

Cum testam ca o doctrina sau experienta este de la Dumnezeu?

Close Menu