26 noiembrie 2020
Dumnezeul care a fost atarnat intre cer si pamant
Daca strabatem in timp si spatiu intreaga istorie a omenirii vom descoperi ca noi oamenii avem un profund simt religios, de supranatural, un profund simt al divinului. Dovada stau miile de religii, cu miile lor de zei, semi-zei si creaturi ce nu apartin acestei lumi…noi oamenii am stiut dintotdeauna ca exista ceva dincolo de noi, si nu undeva in acest Univers, ci in alta lume, o lume spirituala, care desi nu este materiala, este reala si la fel de adevarata ca cea materiala.
Este fascinant sa privesti istoria lor, a zeilor, a intrigilor si luptelor ce au avut loc in sferele nemuritoare (lucruri care prea seamana cu ceea ce se intampla la noi aici, de parca sferele divine ar fi doar o proiectie la scara mai mare a lumii noastre de pe acest pamant). In aceasta categorie intre religiile politeiste, adica religiile care sustin existenta mai multor zei / dumnezei.
Un singur Dumnezeu
Exista insa si 3 religii monoteiste, care recunosc existenta unei singure divinitati, a unui singur Dumnezeu, si acestea sunt iudaismul, crestinismul si islamismul, toate acestea recunosc faptul ca exista un singur Dumnezeu si neaga cu vehementa existenta altor dumnezei mai mici.
Daca cineva citeste lucrurile consemnate in aceste religii, in special despre divinitatea sau divinitatile mentionate in ele, este un lucru pe care nu poti sa nu il observi, si anume ca Dumnezeul crestinilor este cu totul diferit de toti ceilalti. Nu spun asta pentru ca sunt crestin, oricine poate sa citeasca si sa vada.
Desi sunt unele asemanari intre divinitati, este un lucru care se gaseste exclusiv la Dumnezeul crestinilor, si nu este un lucru minor, este central si maret:
Doar Dumnezeul crestinilor S-a facut Om, ramanand Dumnezeu in acelasi timp, si S-a lasat batjocorit si omorat de oameni, pentru mantuirea oamenilor.
Poate putem gasi asemanari intre ce am scris mai sus si alte consemnari din alte religii, insa asemanarile sunt minore, in cel mai bun caz. Sublimul, divinul, tainicul si extraordinarul din afirmatia de mai sus depaseste cu mult orice a fost inventat vreodata de noi, asta pentru ca este de provenienta divina.
Totusi, vorbind de intruparea si moartea Fiului lui Dumnezeu, exista cel putin 3 lucruri care sunt aparent imposibile:
- Dumnezeu S-a facut om
- Dumnezeu S-a lasat batjocorit
- Dumnezeu a fost omorat
Aceste 3 adevaruri sunt extrem de dificile de crezut, insa Biblia ne arata ca sunt adevarate.
Dumnezeu S-a facut om
Exista multe versete care ne arata ca Fiul lui Dumnezeu, care este El Insusi Dumnezeu, a venit pe acest pamant ca om:
Si Cuvantul S-a facut trup si a locuit printre noi, plin de har si de adevar. Si noi am privit slava Lui, o slava intocmai ca slava singurului nascut din Tatal. (Ioan 1.14)
Si, fara indoiala, mare este taina evlaviei… Cel ce a fost aratat in trup […] (1 Timotei 3.16)
S-a dezbracat pe Sine Insusi si a luat un chip de rob, facandu-Se asemenea oamenilor. (Filipeni 2.7)
Marturia Scripturii este ca Dumnezeul etern S-a facut Om. El nu a fost obligat de nimeni sa faca asta (S-a dezbracat pe Sine Insusi, S-a smerit, S-a facut ascultator), nu avea nici o datorie fata de noi care sa Il impinga sa vina la noi (Iov 41.11), si nu a facut acest lucru cu “tragere de inima”, ci cu bucurie (dovada este ceata ingereasca care a fost gata sa proclame cu bucurie intruparea Fiului lui Dumnezeu).
Exista si in alte religii acest concept al unui zeu care coboara pe pamant, dar diferentele intre acestia si intruparea Fiului lui Dumnezeu sunt uriase:
- Zeii vechi deveneau jumatate zeu-jumatate om, unii chiar renuntau la divinitatea lor pentru un moment
- Zeii luau asupra lor natura umana cu toate poftele, pacatele si greselile ei
- Unii se faceau oameni pentru a avea legaturi cu femeile din acea vreme…
…pe cand, Fiul lui Dumnezeu nu a renuntat la Dumnezeirea Sa cand S-a facut om (Coloseni 2.9), El a ramas la fel de Dumnezeu si dupa intrupare, deci nu jumatate Dumnezeu si jumatate om, ci Dumnezeu deplin si Om deplin; El, desi om, nu a avut pacat si nu a pacatuit vreodata, iar scopul pentru care a venit pe pamant nu a fost unul egoist, sub nici o forma, El a venit ca sa Isi dea viata pentru cei pacatosi.
Cum este totusi posibil ca Dumnezeul infinit sa Se intrupeze intr-o fiinta finita, omul? In primul rand, Scriptura ne spune ca Dumnezeu S-a intrupat, si ca:
- El nu a renuntat la Dumnezeirea Sa, a ramas Dumnezeu in continuare (Coloseni 2.9)
- El a devenit Om adevarat, pe deplin om (Ioan 19:5)
Acestea sunt 2 afirmatii adevarate, paralele si complementare, ele nu se afla in contradictie, insa mintea noastra finita nu poate patrunde pe deplin taina intruparii, chiar si apostolul Pavel a numit-o taina, dar pentru ca adevarul acesta este prezentat de Scriptura, trebuie sa il credem.
Si, fara indoiala, mare este taina evlaviei… „Cel ce a fost aratat in trup a fost dovedit neprihanit in Duhul, a fost vazut de ingeri, a fost propovaduit printre neamuri, a fost crezut in lume, a fost inaltat in slava.” (1 Timotei 3.16)
Omul nemantuit nu crede adevarurile intruparii, deoarece, spune el, nu le intelege, si exista multe persoane care privesc ca imposibil faptul ca Dumnezeul transcendent S-a injosit ca sa vina pe acest pamant, ei spun ca si vrajitorii din cartea Daniel, locuinta zeilor nu este printre muritori! (Daniel 2.11)
Dumnezeu S-a lasat batjocorit de oameni
Taina evlaviei se refera la Intruparea Fiului lui Dumnezeu, insa acum ne vom apleca asupra tainei smereniei, si anume, cum este posibil ca Dumnezeul sfant, atotputernic, transcendent si creator, sa se lase calcat in picioare de fapturile pe care El le-a creat, nu este aceasta injosire, nu pateaza aceste lucruri caracterul Sau divin de Dumnezeu?
Aceasta intrebare presupune ca Dumnezeu ar fi ca noi, sau ca standardele noastre s-ar aplica si lui Dumnezeu. Soldatii romani s-au purtat cu dispret cu Fiul lui Dumnezeu, imbracandu-L cu o haina de imparat, presupunand ca Isus nu are cum sa fie o divinitate, pentru ca divinitatea nu s-ar lasa batjocorita, ca doar este Atotputernic, nu?
Mare eroare de gandire au facut soldatii romani, asta pentru ca L-au “masurat” pe Dumnezeu dupa gandirea si standardele lor omenesti si pacatoase. Dumnezeu este intr-adevar inaltat, cum ne spune si profetul Isaia, ca El traieste in locuri inalte si sfintenie, da, dar El este si cu omul zdrobit si smerit.
Iata raspunsul, El S-a lasat batjocorit ca Om, pentru ca este cu oamenii zdrobiti, cu cei pacatosi, El a trecut prin ce a trecut pentru NOI, din dragoste.
Asadar nu este vorba despre injosire, nicidecum, Dumnezeu nu S-a injosit! El S-a smerit, ca Om S-a smerit, de bunavoie, pentru a salva pacatosii pe de o parte, si pentru a oferi un exemplu celor credinciosi pe de alta.
Fiul lui Dumnezeu S-a smerit pana la moarte, asta pentru ca vroia sa aiba o samanta de urmasi, de oameni mantuiti, El a trecut prin toate chinurile si batjocurile pentru ca a vazut rodul muncii sufletului Sau (Isaia 53.11). Injosire, NU! Smerenie, DA, o smerenie pe care cei necredinciosi nu o pot intelege, aceasta smerenie a Fiului lui Dumnezeu este prea nobila si divina, nu poate fi inteleasa decat de cei in care locuieste Duhul Sfant.
Dumnezeu a murit
Dintre cele 3 lucruri mentionate la inceput ca fiind problematice, acesta este cel mai dificil de crezut, pentru ca aparent avem de a face cu o contradictie, ceva ilogic, daca Dumnezeu e Dumnezeu, El nu poate sa moara, altfel nu ar mai fi Dumnezeu. Acest lucru este adevarat, Dumnezeu nu poate sa moara, si Dumnezeu nu a murit?
Petru le spune iudeilor ca au omorat pe Domnul vietii, si Scriptura este categorica atunci cand spune ca Fiul lui Dumnezeu a fost rastignit si a murit. Unul dintre motivele pentru care multi neaga Dumnezeirea deplina a lui Isus este ca El a murit, si aceasta inseamna ca El nu poate sa fie Dumnezeu.
Acesta este un rationament logic si adevarat, dar ignora un lucru esential: Isus nu este doar Dumnezeu, El este si Om! Omul Isus Hristos a fost rastignit si a murit, Omul Isus a suferit. Aceasta este o alta taina, taina unirii celor 2 naturi (divina si umana) intr-o singura Persoana, Isus. Faptul ca El este si Dumnezeu si Om a insemnat ca:
- El a putut sa il reprezinte pe om si sa moara, pentru ca era Om
- El a putut sa ofere o valoare infinita mortii Sale, deoarece era Dumnezeu
Lucrul maret in moartea Fiului lui Dumnezeu este ca El a inviat, si aceasta dovedeste ca El este Dumnezeu, deoarece doar Dumnezeu putea sa fie mai tare decat moartea, decat pacatul, decat Legea, decat tot ce era impotriva omului pacatos si care a fost pus asupra lui Isus, daca El nu ar fi fost Dumnezeul atotputernic si izvorul vietii ar fi ramas in mormant.
Asadar, nu numai ca moartea nu neaga faptul ca El este Dumnezeu, dar prin moartea Sa a putut demonstra ca El este Dumnezeu, prin faptul ca a intrat in moarte si a iesit de acolo biruitor!